Hoe ik in één zin je positionering samenvat

TLDR; let op, dit is een lange. Maar als je 'm volgt tot op de letter, kom je een heel eind in het definiëren van jouw

Alles wat je doet in je communicatie, heeft pas zin met deze zin (pun intended). Omdat deze zin voor jou glashelder maakt wat je brengt en voor A-klanten glashelder maakt wat ze bij jou kunnen krijgen.

Alles wat je wil in je marketing, wordt makkelijker dankzij deze zin:

Jouw propositie. Je ultieme belofte. Je Big Why.

Allereerst: wat is het?

Jouw propositie geeft antwoord op de volgende drie vragen:

  1. Wie ben jij?
  2. Nou en?
  1. Waarom zou ik jou geloven?

Het antwoord op deze vragen zet je op je website, onderaan je e-mails en natuurlijk ook op je LinkedIN profiel.

Iedereen die jouw LinkedIN profiel bezoekt, snapt: aha. Deze gasten zijn goed.

Let's dive in

Wie ben jij en wat ben jij?

Ik zie vaak dat bedrijven geen idee hebben in welke categorie ze ondernemen. Het is belangrijk jezelf deze vraag te stellen en die op een niet-funky manier te beantwoorden. Wat ben je precies? Wat bied je? Ben je een platform? Ben je een product? Ben je een dienstverlener? In wat dan? Ik loop hier ook nog wel eens in vast.

Daarna kun je, als je LinkedIN wil bestormen, over naar het wie jij bent, persoonlijk. Want op LinkedIN krijg je klanten als je op persoonlijke voet publiceert: dus vanuit je persoonlijke profiel. Dus zul je daar ook moeten neerzetten wie je echt bent. Maak dit weer niet funky. Mensen snappen er niets van als je zelfbedachte woorden gebruikt. Dus niet success amplifier ofzo. Misschien wel eindbaas tevredenheid. Dat is het belangrijke: breng je panache wel mee, maar verlies jezelf niet in ludieke, creatieve woorden. Je brengt mensen in verwarring als je niet begrijpelijk bent. Het laatste dat je wil, is dat mensen zeggen 'wat doe je nou eigenlijk precies'? Het moet glashelder zijn wat je doet.

Bijvoorbeeld:

marketingtechneut

cybersecurity consultant

ghostwriter


Nou en? Voor wie ben je onmisbaar?

Dit onderdeel van je Big Why maakt dat de juiste mensen als een blok voor je vallen. Omdat je hen recht in het hart raakt met wat jouw value-add is: jouw toegevoegde waarde.

Voor wie los jij namelijk een ultrakostbaar probleem op? Dat is je antwoord op de 'nou en'-vraag. Hiervoor zul je in het hoofd van je ideale klant moeten kruipen. Of je doet dat niet en je vraagt 't 'm op de man af: wat heb je niet meer sinds wij samenwerken (en doorvragen).

Een goeie resource hiervoor is mijn Absolute A-klant Profielplanner. Vul 'm in! Kost niks, behalve een half uur van je tijd.

Deze vat je samen tot een scherpe zin voor je doelgroep:

Bijvoorbeeld:

voor HR-directeuren die hoofdpijn krijgen van securitydreigingen

voor IT-bedrijven die stoffig lijken en daardoor geen a-klant aantrekken

voor MKB-bedrijven die de boot missen van slimme online marketing


Waarom zou ik jou geloven? Je panache!

Veel bedrijven en ook professionals op LinkedIN hebben vooral met dit stuk moeite. Ze vinden het lastig om voor hun waarde te gaan staan. Terwijl dat zo belangrijk is, omdat dit jouw unieke onkopieerbare panache is.

De vraag die je jezelf hierbij stelt, is: waarin onderscheid jij jezelf onmiskenbaar van anderen? Wat breng jij dat niemand anders brengt?

Dit kan een vette klant zijn die iedereen kent. Een eigen methode. Een bizar goed resultaat. Dit kunnen 5-sterren reviews zijn. Dit kan een kernwaarde zijn die je tot een Hoger Doel verheven hebt. Dit kan een unieke garantie zijn. Dit kan jouw niche zijn.

Alles dat het relevant maakt voor jouw A-klant en dat jouw geloofwaardigheid in één keer vestigt.

Bijvoorbeeld:

Werkte tien jaar bij XS4ALL

Vijf blije reviews in één week

Beproefde NEXT-methode

No cure no pay


Nu heb je de drie onderdelen. Die vat je samen.

Vrij simpel :) Alleen je moet het wel even doen.

Is dit lastig? Ik help je graag. Stuur me een e-mail op info@desireekolman.nl als je mijn eerlijke visie op jouw uitdaging wil.