Goeroe Gery deelt haar SEO-tips (hoe je A-klanten aantrekt met SEO)

TL;DR er is een goeie manier van SEO en die vind je in deze mail. En in deze podcast.


Eén van de zaken waar ik als ‘fractional’ communicatiespecialist tegen aan loop bij mijn opdrachtgevers, is tactics-tools-en-technieken-terreur.

De ammunitie wordt gericht op een jawel tool, tactic of techniek. Social Selling! Ads! Content! Funnel!

Het punt is en dat maak ik wel vaker:

de kwaliteit van je input bepaalt de kwaliteit van je output

Niet de tool. Niet de tactic. Niet de techniek.

Slechte input = slechte output (lees: slechte of geen resultaten)

Goeie input = goeie output (lees: precies de juiste resultaten)

Hier verliezen IT-bedrijven veel nodeloze tijd en dus geld. Want die tool, tactic of techniek (of nog erger: de leverancier of implementatiepartij daarvan) wordt een onverzadigbaar monster met zeven gretige koppen.

(Name! That! Monster! en ontvang een miniminimicro-kado)

Zo gaat het ook met SEO. Bij veel IT-bedrijven leeft het idee dat SEO een tool, tactic of techniek is. Prop wat zoekwoorden in je teksten en da’s dan dat. Jaren later en er staan tig slechte blogs die slechte resultaten opleveren.

Deze manier van SEO doen is zelfs verneukeratief, blijkt.

Ik interviewde de grootste geek die ik ken rond SEO: Gery Stevens. Luister het hele interview met haar hiero of lees voor de belangrijkste punten verder.

Wat is SEO nou eigenlijk?  

SEO-expert Gery legt uit dat het in de kern gaat om relevante content creëren die inspeelt op de zoekopdrachten en informatiebehoeften van je ideale doelgroep. Technische optimalisatietrucjes zijn ondergeschikt aan Echte Vragen beantwoorden van Echte Mensen. Hier zit dan ook de allergrootste kans om meteen jouw autoriteit te vestigen.

Wat is SEO vooral niet?

De grootste misvatting is dat SEO is ‘de juiste zoekwoorden in je teksten proppen’. Maar als de content geen waarde biedt voor de lezer, werkt dat averechts. Het risico is dan bovendien dat de teksten nietszeggend en uitwisselbaar worden. Je mist impact en onderscheidend vermogen. Om succes te boeken met SEO moet je content maken die inspeelt op de specifieke vraag van je doelgroep.

Wat bepaalt het succes van SEO?

Authenticiteit en het delen van jouw visie en expertise zijn cruciaal voor succes met SEO, stelt Gery. Algoritmes herkennen of content waardevol en origineel is. Door vanuit je eigen kennis en ervaring te putten, wordt je content vanzelf onderscheidend en relevant. Ook als je een nichemarkt bedient. Een andere succesfactor is consistentie. SEO is een langetermijnspel, dus blijf focussen op het publiceren van waardevolle content rondom je expertise.


Wat kunnen jullie NU doen om te starten?

In plaats van meteen SEO-tools te gebruiken, is de eerste stap om te achterhalen wat er daadwerkelijk leeft bij je ideale klant. Praat met je klanten, bestudeer contactformulieren en analyseer de vragen die je krijgt. Gebruik hiervoor mijn Absolute A-klant Profielplanner! Op basis daarvan kun je zeer gerichte content gaan maken die waarde biedt. Je hoeft niet meteen veel blogs te produceren. Begin bijvoorbeeld met het omzetten van bestaande content zoals nieuwsbrieven en interviews.

 

Simpel toch? Alles start en eindigt altijd met jouw A-klanten. Wat ze willen, wat hen frustreert, wat hun werk makkelijker maakt. ALLES.

Gebruik ALSJEBLIEFT die profielplanner van mij. Die is, al zeg ik het zelf, echt waanzinnig goed in het achterhalen van dat ALLES rond jouw A-klanten. En daarmee dus ook een fantastische start voor Anything dat jij wil, met toekomstige A-klanten.

%FIRSTNAME%, in een wereld vol goudvissen heb jij helemaal tot hier gelezen. I salute you!

Maak er een mooi weekend van.

Hartelijke groet,

Desirée