TL;DR het interview met de directeur/oprichter van Freedom beluister je hier. Of pak hier zijn frameworks mee. En vergeet niet de vraag te beantwoorden onder aan deze post 🙂
Veel IT-oprichters en directeuren hebben het. Een geheim wapen, dat hen op een integere en loepzuivere manier helpt om bekendheid op te brengen. Zo geheim dat ze het zelf niet weten.
Dat geheime wapen is hun denkkapitaal.
Denkkapitaal? Ja. Denkkapitaal. Jullie manier van De Dingen Doen die moeten gebeuren, zit in je huidige ervaringen met klanten, met hoe je gegroeid bent, in wat je gedaan hebt.
Het zijn die verhalen die ik graag naar boven haal. Want ze zijn zo uniek voor jullie en jullie plek in de markt. De keuzes die je gemaakt hebt. De mijlpalen die je bereikt hebt. De uitdagingen die je het hoofd geboden hebt. De successen van je klanten. De drive van je medewerkers.
Veel denkkapitaal blijft in de radertjes van je bedrijf hangen, waar het wel geheim is, maar als wapen niet effectief. Het blijft binnen, bekend bij je huidige klanten en medewerkers. Maar niet buiten, waar het je zou helpen om sneller en effectiever je missie waar te maken.
Zolang je niet bewust bent van je denkkapitaal blijf je het best bewaarde geheim in de markt. Je wapens slijpen zonder ze ooit te gebruiken.
Zonde!
Anco Scholte ter Horst, de oprichter en directeur van Freedom, weet hier van. In vier jaar tijd heeft hij in een verzadigde commodity-markt een succesvolle internetprovider opgericht. Deuren gingen open die initieel potdicht zaten. Binnen 4 dagen haalde hij 2,5 miljoen op. En Freedom is al twee keer door de consumentenbond bekroond met het label Beste Provider.
Ik interviewde hem voor mijn podcast. Vooraf deed ik een rondje langs de velden en dit is wat jullie van hem wilden horen:
Het leverde een geweldig gesprek op, ramvol met actioneerbare adviezen die jij rechtstreeks zou moeten toepassen.
Na het gesprek heb ik zijn inzichten versneden tot een helder framework (drie zelfs). Om jou te laten zien hoe eenvoudig het is om uit één verhaal een glasheldere visie te destilleren.
‘Top gedaan! Leuk schema, zo lijkt het alsof ik veel planmatiger ben dan in het echt’
Mijn volgende aflevering gaat over het maken van een onweerstaanbaar aanbod. Een aanbod dat je klanten uit je klauwen trekken omdat het zo naadloos past op wat zij nodig hebben.
Waar loop jij tegenaan bij het effectief pitchen van je product of dienst? Wat zou je willen weten over het onweerstaanbaar praten over jouw dienst?
Mail het me en ik neem het mee in de volgende aflevering (en bijbehorende frameworks/cheat sheets).
Mocht je er klaar voor zijn om de positionering en messaging van je business aan te scherpen, schroom niet om contact op te nemen. Kijken we samen wat je nu nodig hebt en of wij matchen. Altijd eerlijk, altijd eigenzinnig.