Framework voor een homepage die A-klanten overtuigt

Overbodig spul wegsnijden, het zit in de familie. Zo kieperde mijn tante, de zus van mijn moeder, een paar dagen voordat ze emigreerde naar Spanje al haar fotoalbums in de oudpapierbak. Hoppetee, weg ermee.

Mijn moeder schroefde ooit mijn lievelingsbel (paars, met een rond geschulpte roze rand) van mijn prima werkende fiets en gaf ‘m aan m’n buurmeisje van 10 jaar. Ik woonde toen al op kamers en, zei ze ‘jij fietst hier toch nooit meer’. Hoppetee, weg ermee.

Ik heb ooit mijn konijn Gijs (hij was grijs) met hok en al weggegeven aan de buurjongen. Het was een bijzonder beestje, hij liep los in huis en kon uren op schoot zitten om geaaid te worden. Ik was dol op ‘m. Maar hij en onze nieuwe hond boterden niet en de buurjongen vroeg het zo lief. Hoppetee, weg ermee.

Bij al deze exercities zit ook weemoed en een beetje smart. Ik had graag de kans gehad om een paar foto’s uit de fotoalbums van mijn dierbare tante te snatchen. Die fietsbel daar was ik echt verdrietig over omdat ze het me niet gevraagd had en dat konijntje was echt een maatje.  

En toch is het prima zo. Naast het 'weggooi-gen' heb ik namelijk ook het vermogen ingebakken om te accepteren wat NU de realiteit is.

Daar wil ik je graag in inspireren. Daarom krijg je van mij het framework voor een homepage die klanten overtuigt. Zes elementen die er voor zorgen dat een A-klant als een blok voor je valt. De rest snijd je lekker weg.

Het framework voor een homepage die A-klanten overtuigt

Nog even de link naar de podcast waarin ik details geef


Eerst even het canvas van hoe het er uit ziet:

<iframe src='https://app.mural.co/embed/505ac469-9900-4dce-9e37-b1103b3b9a3f'
  width='100%'
  height='480px'
  style='min-width: 640px; min-height: 480px; background-color: #f4f4f4; border: 1px solid #efefef'
  sandbox='allow-same-origin allow-scripts allow-modals allow-popups allow-popups-to-escape-sandbox'/>

Onderdeel 1: de navigatiebalk

Ja, logisch! Maar wat zie ik hier een hoop gestuntel mee (sorry maar weer es). Je navigatiebalk moet links bevatten naar je aanbod, pricing, contactinformatie en eventuele goodies zoals artikelen of blogposts. Daarnaast is het essentieel om een duidelijke en opvallende knop met je allerbelangrijkste call-to-action toe te voegen. Jouw gift aan je klant. Dit kan bijvoorbeeld een gratis weggever, een webinar, een demo, een BEGIN HIER of een gratis gesprek zijn, afhankelijk van de positionering van je product of dienst.

Belangrijk:vermijd ludieke of verwarrende termen. Houd het simpel met heldere labels zoals 'Home', 'Over ons' en 'Contact'. Je wilt niet dat bezoekers moeten nadenken over de betekenis van de opties in je navigatiebalk.  

Onderdeel 2: de header

De hero header, geplaatst boven de vouw van de website, is de eyecatcher waar je klant het eerste naar kijkt. Hier zet je de allerbelangrijkste info van je hele business neer: welk probleem je oplost, voor wie je dit doet en wat je product of dienst precies is. Zet hier ook in een paar woorden neer waarom jouw dienst beter is dan alle andere oplossingen. In de hero header moet ook een knop naar dezelfde call-to-action als die in de navigatiebalk. Niet tig andere zaken. Eén knop. Eén call to action.

 

Onderdeel 3: social proof

Meteen daarna bewijs dat jij levert wat je belooft. klantenlogo's, quotes of testimonials dus. Houd deze kort en bondig, met één of twee zinnen. Als het er ECHT meer moeten zijn (krijg je niet door mijn ballotage, maar goed), markeer dan de Unique Selling Points (USP's) in die zinnen. Het doel is om in één oogopslag te laten zien welke klanten kiezen voor jouw dienstverlening en wat dat hen heeft opgeleverd.

 

Onderdeel 4: USP’s 

Het volgende onderdeel zijn de Unique Selling Points (USP's). Hier diep je uit waarom jouw oplossing beter en anders is dan die van je collegae/concurrenten. Het is niet voldoende om simpelweg te zeggen dat je beter bent, je moet dit koppelen aan de echte pijnpunten en uitdagingen die jouw A-klanten ervaren. Elke USP op je website moet verbonden zijn met een concrete feature en een pijnpunt. Zo creëer je een brug van een pijnpunt naar een koopmotief.

 

Onderdeel 5: use cases 

Nu laat je concrete voorbeelden zien van wat je aanbiedt. Vooral als je meerdere doelgroepen hebt, is dit belangrijk. Beperk je tot één of twee zinnen per use case en voeg een doorklik toe naar een uitgebreide case study.

 

Onderdeel 6: hoe het werkt 

Het volgende onderdeel is een heerlijk en simpel stappenplan: hoe het werkt. Hier leg je eenvoudig uit hoe jouw product, dienst of oplossing functioneert zodra iemand ervoor kiest. Het reptielenbrein in het hoofd van je potentiële klant wil graag weten hoe het proces verloopt, in overzichtelijke fases of stappen. Bied dit aan in drie stappen, niet meer en niet minder. Gebruik iconen en voeg één regel tekst toe bij elke stap.

 

Onderdeel 7: call to action 

Je eindigt netjes met een call to action waarin je duidelijk maakt waarom het nu belangrijk is om actie te ondernemen. Zoals exclusiviteit of beperkte beschikbaarheid. Wees eerlijk en wees specifiek.

 

Conclusie 

Dit is het. Meer hoort er in principe niet thuis op je homepage. Natuurlijk kun je tekst toevoegen over de pijn en het verlangen van je ideale klant.

Maar in principe geldt: als je de behoefte voelt om meer toe te voegen, betekent dit vaak dat je positionering en messaging niet scherp genoeg zijn geformuleerd of dat je je A-klant niet goed genoeg kent. Zoals ik ook in de podcast noem waarin ik nog dieper in ga op dit framework, is je homepage een ingekookte versie van je businessmodel. Als je het niet ver genoeg hebt ingekookt, is ie waterig.

Veel IT-bedrijven denken dat dit voor hen niet werkt. En toch is de website van veel IT-bedrijven die het kneitergoed doen, op exact deze manier opgebouwd. Kijk maar naar Freshworks.


Het canvas: zo ziet dat er uit

Ik heb de hele opzet in een canvas gegooid, zodat je kunt zien wat ik bedoel. Klik op de link als je dit canvas in volle glorie wil zien:

Voorbeelden uit de praktijk

Allereerst mijn klant Secwatch die het heel goed doet (en binnenkort NOG beter, want we gaan hun website weer aanpakken). Daarnaast een andere klant van mij, VOVU. Geen IT'ers, wel in een net zo stoffige branche, de productie.

Ik geef je daarnaast een paar voorbeelden van bedrijven die dit heel leuk doen. Freshworks levert dienstverlening en doet het netjes. Deze techneut in dakbedekking is ook een dienstverlener en heeft het ook begrepen.

Maar dit werkt toch niet voor ons?

Ik hoor je denken, want veel IT-oprichters denken veel en snel en hard: 'Ja maar dit werkt niet voor ons!'. Well, lieve special snowflake, ik daag je uit om die gedachte te onderzoeken. Want je huidige website, wat levert die nu aan aanvragen op?

Prima als je geen andere ambities hebt, maar als je die wel hebt en ze komen niet vanzelf uit dan zul je toch een stap moeten zetten. De eerste is altijd dit: wat zou er gebeuren als je de gedachte 'dat werkt niet voor ons' niet zou KUNNEN hebben? Wat zou er dan mogelijk worden?


Mocht je er klaar voor zijn...

Ben je er klaar voor om van stoffig naar sexy te gaan, dan kun je me een bericht sturen. We verkennen dan samen of ik de juiste persoon ben om je te helpen en wanneer we een project kunnen starten (ten tijde van dit schrijven zit ik bomvol).

Met veel warmte en een groet,

Desirée Kolman