Zo helpt een sterke verhaallijn jou ook/juist in crisistijd sterk te acteren

Op het jeugdjournaal een paar dagen geleden was Arnold Schwarzenegger de hekkesluiter. Arnie zat aan de keukentafel. Met een buitendier op schoot. Ezel dacht ik.

Zie je. Nu heb ik een verhaallijn geopend.

Jij denkt wat gaat Arnie met die ezel ofzo doen?

Nu kan ik je vertellen dat de ezel ofzo Arnie in z’n gezicht likte. Ik kan je vertellen dat Arnie dat geen goed idee vond. Ik kan er nog een buitendier bij halen, kip ofzo, hop op tafel.

Er kan van alles in dit verhaal. Maar nu sluit ik de verhaallijn weer.

Kijk maar, zo:

Het Jeugdjournaal snapt heel goed hoe het werkt. Die kloppen een flinke dot lucht door de zware nieuwsmassa. Dit keer was het Arnie. Volgende keer iets anders.

Nu even over naar het echte goud. Want zo’n verhaallijn is de basis onder elk bedrijf. Daarin komt alles samen. Da’s ook voor jou zo.

Je kernwaarden, je visie op de wereld, jouw levensmissie. Maar ook je aanbod. Hoe je verkoopt. Wat je voor marketing maakt. En welke strategie je daarachter zet.

Een sterk merk houdt de verhaallijn open. Continu. Met voorbeelden die die verhaallijn bewijzen.

Zonder verhaallijn knoop je de zaken niet aan elkaar. Dan ga je flarden delen. Dan wordt het content maken om zichtbaar te zijn.

Flarden vergaan met de wind. Verhalen blijven hangen.

(Do not shoot the messenger.)

Een sterke verhaallijn geeft je JUIST in tijden van crisis of veranderende tijden krachtig houvast. Het helpt je om uit paniekvoetbal te blijven. Om niet te reageren maar te acteren. Om mee te veren. Om te doen wat nodig is en niet te verlammen. Of een muur van pleepapier te bouwen. (Kon het niet laten, sorry).

Wat is jouw verhaallijn? Ik ben oprecht nieuwsgierig. Overigens noemt men dit in marketingland wel een waardepropositie. Of een merkverhaal. Of iets anders. Het maakt geen hol uit, je hebt er een nodig.

Een paar ingrediënten om je op te warmen als je de jouwe wil vinden:

  • Wat is een overtuiging die je in je werk elke dag mag ‘leven’?
  • Wat zijn kernwaarden die al je hele leven met je mee wandelen? (Kijk eventueel naar wat je hebt overwonnen, daar zie je ze over de rand piepen)
  • Wat zie jij nu bij je doelgroep dat jou een beetje pijn doet? Omdat jij weet dat het onnodig is?
  • Welke skill heb jij doorontwikkeld?
  • Wat is het dat jouw klanten roemen van jou?
  • Als jij het mocht zeggen, hoe zou de wereld er dan uit zien?
  • Welke klus kun jij met twee vingers in je neus klaren?
  • Waar betalen mensen jou voor, terwijl jij het net zo lief gratis zou doen?

Ga verder. Dit is het leuke werk! 🙂

Wat is jouw verhaal, trooper? Ik deel heel graag liefdevolle schoppen uit onder derrières.

Dus schroom niet en deel in de comments waar je tegenaan loopt.