Inclusief tips waarmee je wél boven op de stapel belandt
Zoals je weet, is het mijn doel en missie om met name zelfstandig IT’ers en tech-bedrijven te helpen om op een persoonlijke manier aan tafel te komen bij hun allerbeste klanten.
Nou ben ik zichtbaar met die missie. En dus word ik ook wel eens ‘koud’ benaderd.
Sommige zijn zo erg, dat mijn tenen verkrommen in mijn laarzen. Die tenen zitten daar veiliger dan waar dan ook, want ik draag graag Red Wings en die hebben stalen neuzen. En toch krommen ze op.
Ik negeer ze of verwijder ze. En ik laat je graag zien waarom.
Het voorbeeld
Laten we dit bericht eens als voorbeeld nemen. We geven de afzender de fictieve naam Manou. Elke overeenkomst met de werkelijkheid is puur toevallig, zeg ik er maar even bij.

Zes redenen waarom ik je koude bericht direct weggooi
1. Je hebt je huiswerk niet gedaan
Je benadert mij, maar je geeft me nergens enige clou waarom ik uitverkoren ben. Wat maakt dat je mij specifiek opzoekt? Oh hier zitten zoveel mogelijkheden in.
Over het algemeen geldt: mensen gaan opletten als ze gezien worden. Zie ze, écht.
Anders was het geweest als:
Vertel dat iets aan mijn profiel jou opvalt, positief verrast of raakt. Dan voel ik me speciaal en bouw je aan een relatie. Als je vijf minuten glazig mijn posts, artikelen of website had gescand, kon je jouw missie aan die van mij linken. ‘Hee Desirée, X wil jij en ik ook, da’s toevallig! Zulke haakjes liggen tegenwoordig voor ’t oprapen.
2. Je gebruikt herkenbaar een template dat je copy/paste
Als aanvulling op punt 1: er is niets aan jouw bericht dat ruikt naar enige aandacht of energie die je er in hebt gestopt. Weinig energie in de input, is ook weinig energie in de output.
Anders was het geweest als:
Je dit template had aangepast. Er zit een heus mens aan de andere kant. Templates zijn heerlijk. Ze besparen tijd. Maar je connecties trakteren op echt contact geeft je iets goeds terug: contact.
3. Je vraag of verzoek is onduidelijk
Wat je van me vraagt, kan ik niet herleiden tot een specifiek verzoek, behalve koffie. Koffie drink ik elke dag een paar keer. Liefst op kantoor, terwijl ik over de A10 uit kijk. Of terwijl ik met m’n zoontjes aan de keukentafel poppetjes teken waar scheten uit komen (ja hoor doe ik ook gewoon). Dat is tijd die ik graag op die manier spendeer.
Anders was het geweest als:
Je die koffie had vervangen door een specifiek en waardevol aanbod. Zie ook punt 4.
4. Je komt niks brengen
In een ultieme transactie, van welke aard dan ook, creëer je altijd een win-win. Er bestaat geen goeie deal waarbij er ongelijkwaardigheid is. Het is superduidelijk dat jij een pitch wil komen brengen. Da’s niet brengen, da’s halen. What’s in it for me?
Anders was het geweest als:
Die koffie die jij aanbiedt, komt met een aanbod dat ik niet af kan slaan. Iets wat ik zelf over het hoofd zie. Iets wat ik onhandig doe. Of wat ik sneller kan doen. Als drukke ondernemer ben ik de gezellige koffie-drink-tijd wel voorbij. Ik ben wel altijd geïnteresseerd naar dingen die mijn leven of werk gemakkelijker maken. Bied me iets aan dat ik graag wil hebben en we kunnen praten. Altijd, zonder enige uitzondering.
5. Je blijft onpersoonlijk
De mail gaat niet over mij. Ik voel je niet. Waar ben je? Wie ben je? Wat zie je, wat voel je, wat beweegt je?
Anders was het geweest als:
Als je jezelf had laten zien. Ben je een grappenmaker, had een grap gemaakt. Ben je lief, wees dan lief. Doe iets waardoor ik je mag zien. Dat beeldscherm hoeft je niet tegen te houden. Wees echt.
6. Je grijpt m’n aandacht niet
Ik heb de hele wereld in m’n broekzak. Elke dag vechten duizenden prikkels om mijn aandacht. Een lege mailbox is een hele goede grap geworden en allerminst haalbare realiteit. Ik ben daardoor getraind om te schiften tussen wat wel en niet interessant is. Dat betekent dat ik pas luister en kijk als iets stop-kwaliteit heeft voor mij. Die heeft jouw bericht allerminst.
Anders was het geweest als:
Je me in de eerste zin lekker had gemaakt. In een ‘opbrengst’ had gepraat zonder te vervallen in clickbait of een salespitch. Je bericht moet stop-kwaliteit hebben wil je er mee boven op de stapel belanden. ‘Desirée er komt iets gaafs aan en ik wil jou erbij hebben’. Ofzo.
De regels van direct benaderen
Direct benaderen van zakelijke contacten is een mega effectieve strategie om elke business te laten groeien. Maar er zijn een paar regels die je rendement op dat soort acties maken of breken.
Ik kan ze niet korter verwoorden dan dit:
- personaliseer
- heb het over mij, niet over jou
- kom specifieke waarde brengen
- wees glashelder over de volgende stap
- doe je huiswerk
Het kan zo super eenvoudig zijn!
Even goede vrienden, natuurlijk! Ik gun je de wereld. Maar wil je de volgende keer nóg meer rendement hebben, download dan mijn magic mail template. Huiswerk doen, invullen en versturen. Levert je gesprekken op!