ga('send', 'pageview');

Mijn kennis is jouw kennis

‘If you can’t stop thinking about it, don’t stop working for it’: als ondernemer zul je dit motto wel herkennen.

Het levert een toewijding op van het type dat onmisbaar is voor succes en groei.

Maar er zit ook een risico in. Want als je aan de verkeerde dingen werkt (of op de verkeerde manier aan dingen werkt), ontstaat er een energielek. Dat ontstond er bij mij toen ik content ging maken.

Volop likes, comments én gesprekken

Toen ik eind 2017 mijn bedrijf startte, was het evident dat er artikelen, posts en andere content moest komen. Know, like, trust, zichtbaarheid, expert-status, yada yada yada.

Met twintig jaar communicatie-ervaring op de teller kon dat toch niet zo moeilijk zijn?

Helaas. Mis Poes.

Continu voelde ik een hijgende draak in m’n nek die me richting de knipperende cursor joeg. En ik schreef en publiceerde.

Twee keer per week, soms drie keer. En het leverde me zeker íets op: ik had volop activiteit. Likes, comments én gesprekken. En daarom hield ik het heel lang vol.

Maar het leverde me geen klant op

Met die gesprekken was iets interessants aan de hand. Het waren stuk voor stuk leuke mensen die ik sprak, maar ze waren allemaal NIET:

  • 100% klaar om een hele grote stap te zetten
  • verkocht op mij en mijn aanbod

Waardoor ik bijna volcontinu megadruk was zonder volcontinu resultaten te behalen. Ik moest toegeven: ik krijg mijn marketing niet goed.

Valkuil 1

Geen systeem

Als je geen systeem hebt, staat content maken 24/7 op je todo-list. En als het daar blijft, kost het heel veel energie. Er knaagt continu iets, omdat je niet zeker weet of het wel oplevert wat je erin stopt. Valkuil 2 t/m 5 doemen op (lees vooral verder!).

Tip: richt eens een supersimpel systeem in voor je marketing, zodat het op de achtergrond voor je werkt. Dat is helemaal niet zo ingewikkeld en het grote voordeel is dat je je content voor jaren vooruit maakt en daarna weer slim bundelt en hergebruikt. Je kunt mijn blauwdruk aanvragen, waarin ik je laat zien hoe je dat doet. 

Valkuil 2

Het calimero-effect

Als je kip-zonder-kop-content maakt, is de kans groot dat je jezelf (onbedoeld) klein houdt. Je schrijft vanuit je comfort zone over veilige zaken. Maar dat doen heel veel mensen: er zijn maar weinig ondernemers die zich op een hoger segment richten. In de gesprekken die uit dit type ‘comfort zone content’ voortkomen, heb je het veelal over prijs of over kwantiteit. En niet over de mooie resultaten die jij kunt behalen.

Tip: Onderzoek eens wie jouw hogere segment-klant is. Zijn dat mensen in een ander veld? Of mensen die al heel ver zijn, maar hulp nodig hebben bij de laatste 10-20%? Schrijf over hun perspectief en hun belemmeringen. 

Valkuil 3

De investerings-paradox

Jouw tijd is geld waard. Dus kijk je wat een Virtual Assistant, copywriter of social media-expert kost en besteedt taken uit. Of je gaat adverteren. Kun jij je tenminste met je vak bezig houden. Maar… omdat je marketingboodschap niet goed is, besteed je in feite het aloude probleem uit. Het levert nog steeds hetzelfde type gesprek op, waar je niet je beste klant uit haalt, alleen kost het nu meer geld.

Tip: Kijk eerst naar je marketingboodschappen. Wat wil jouw ideale klant? Welke resultaten zijn voor hem/haar heel aantrekkelijk? Welke bewijzen heb je daarvoor? Maak daar hele goeie content over. 

Valkuil 4

Verkeerde focus

Als je content maakt die jij wil maken, is het sublimerend doel bijna altijd om iets te verkopen. Iets verkopen levert jou immers iets op. Dat wordt dan pushy en salesy en dan hoor je krekels in plaats van ringtones. Iets aanbieden levert bijna zelden een klant op, juist omdat jouw lezers een bullshit radar hebben: die willen niets aangesmeerd krijgen.

Tip: focus radicaal op wat jouw ideale klant wil bereiken. Welke kennis, mindset of vaardigheid heeft jouw klant nodig om een urgent en duur struikelblok op te lossen? Daar kun jij waardevolle tips voor geven. 

Valkuil 5

Overcompliceren

De meesten van ons hebben formeel leren schrijven. Maar overtuigend schrijven, dat is geen getrainde skillset. Daarnaast worstelen veel mensen met een basisgevoel dat ze niet goed genoeg zijn. Door die interessante combinatie gaan we dingen moeilijk maken. We vinden dat het méér moet zijn: meer inhoud, meer woorden, meer volume, meer tijd, meer diepgang, meer diensten.

Tip: Versimpel! Waarde zit niet in veelvoud, maar in kwaliteit, zeker in het hogere segment. Die willen niet doodgegooid worden met wat jij weet, die willen de resultaten die ze nu halen, op een effectievere manier halen. Gebruik dit in je content, door alleen maar kwaliteit (=waarde!) te leveren.

Ik deel mijn systeem graag met je

Voor mij heeft het inrichten van een simpel systeem hét verschil gemaakt: mijn drie meest recente klanten zochten mij op in plaats van ik hen. Daarnaast stap ik niet meer in de valkuilen die ik hierboven heb genoemd. Er is helderheid, er is flow, er zijn resultaten.

Alle lessen die ik zelf heb opgedaan, heb ik in een Blauwdruk High-Class Content gestopt. Deze helpt je om in zeven stappen zelf content te maken die op de achtergrond de allerbeste leads aantrekt. Wil je ‘m ontvangen? Schrijf je hier in voor mijn tips en inzichten en ik stuur hem je toe!