Na een herpositionering 700% meer views, posts tot 11.000 views en complimenten over communicatie en content

‘Mijn broer heeft me al 100x gezegd contact met jou op te nemen. Ik denk dat ik zelf nu op het juiste punt ben aanbeland.’

Zo meldde Erik zich bij mij, eind 2020. 🙂

Het probleem: genoeg kennis in huis, maar hoe pas je die toe?

Erik van Buuren runt zijn business Process Simplicity, waarmee hij mkb en groot-mkb helpt met de volgende belofte: inzicht in de inkoopdata die je altijd al had, maar nooit zag.

‘Met mijn bedrijf help ik inkoopafdelingen met rust en overzicht in hun teams. Dat brengt heel veel mensen veel meer werkplezier. Ik geloof in werk slimmer kunnen doen, met blijere klanten als resultaat.’

Daar hoort dan natuurlijk een strakke propositie bij, want de wereld van dashboards, PowerBI, inkoopsoftware wordt bevolkt door tig partijen. De markt is lekker druk. 😊 Wat natuurlijk een goed teken is, want dan ís er ook vraag. Maar dan moet je wel op het vizier komen.

Erik probeerde eerst zelf zijn eigen positionering scherp te krijgen en zijn marketing professioneel op te zetten. Hij kende alle best-practices en volgde regelmatig webinars[EvB1] .

‘Ik had wel een visie voor mijn eigen business, maar zat te veel in mijn eigen kennis. Daardoor ging ik te veel in detail, verloor eigenlijk het overzicht. In de praktijk miste ik een professional om mee te sparren.’

‘Wie kan me écht verder helpen?’

Gesprekken met verschillende marketeers leverden niet op wat hij wilde. Wat hij kreeg? Standaard adviezen. Kon hij zelf ook wel vinden door te Googlen. Weinig vernieuwends dus.

‘Omdat ik eigenlijk het liefst een langdurige samenwerking aan wil gaan, moet ik zeker weten dat het goed zit met de ROI. Ik voel me bezwaard om met iemand in zee te gaan en na een paar maanden alweer afscheid te moeten nemen. Dan doe ik liever vooraf een goede selectie. Daar was ik dus deze keer extra scherp op.’

Erik zocht iemand die hem kon helpen met de marketing rondom zijn positionering. Iemand die concrete adviezen had, gericht op zijn situatie, op zijn bedrijf. Niks standaard dus.

Da’s mooi, want aan standaard doe ik ook niet. 😊

Desirée, die eerst even moest vallen voordat ze kon opstaan

‘Mijn broer had eerder met Desirée gewerkt. Hij omschreef haar als iemand die meedenkt en met goede ideeën komt. Iemand die niet bang is om je echt even goed door elkaar te rammelen en op scherp te zetten.’

(Da’s een mooi compliment 🙂)

‘Toen ik zelf op haar website ging kijken viel me al gelijk die scherpte en pit op. Haar teksten waren helder en simpel, ik zag daarin een aanpak terug waar ik zelf ook graag mee werk.

Het eerste contact ging in eerste instantie even mis. Onze afspraak om te videobellen stond niet goed in haar agenda, ik zat dus eigenlijk voor niks te wachten. Maar Desirée pakte dat professioneel op. Omdat ze het niet uit de weg ging, gaf het mij juist een goed gevoel: ze wist van die negatieve eerste ervaring meteen een positieve te maken!’

Resultaat: traffic, leads, klanten en communicatie die 100% klopt

We hebben veel gedaan voor Process Simplicity:

  • Aantal views gegroeid met 700%,
  • Pilot-aanbod geïntroduceerd en uitverkocht
  • Relevante posts met tot wel 1011.000 views
  • Contentsysteem voor het structureel creëren van relevante content
  • LinkedIN-profiel met een acceptatiegraad van 50%-70%
  • Funnel die kwalitatieve leads oplevert
  • Website die 100% klopt en complimenten oplevert

De bottomline is dat de communicatie voor Erik z’n bedrijf nu congruent is, wat resultaten oplevert. Daarnaast heeft hij in z’n marketingcommunicatie nu consistentie: twee keer per week posten op LinkedIN en daar tractie mee krijgen.

‘Ik sta ook meer in de community met content die echt relevant is voor mijn doelgroep. Omdat ik de interactie opzoek met mijn doelgroep. Mensen worden nu echt getriggerd en voelen zich aangesproken, want er wordt nu ook echt veel meer gereageerd. Ik leer ook de problemen en wensen van mijn ideale klant beter kennen.  

Door de manier waarop mijn profiel is opgebouwd en de content waarmee ik goed in beeld blijf bij mijn doelgroep, ligt ook de acceptatiegraad van mijn connectieverzoeken een stuk hoger dan gemiddeld. Een echte connectie maken met mensen uit mijn doelgroep gaat nu dus veel beter. En dat zie ik ook in het aantal websitebezoeken: die liggen echt veel hoger dan vorig jaar.’

Hoe we dat hebben gedaan

Met Erik ben ik, net als met andere klanten, de diepte in gedoken. Ik zaag mijn klanten altijd helemaal door. Wat drijft hen, waarom drijft hen dat, wat hebben ze wat een ander niet heeft en hoe ‘ownen’ ze dat gebied.

‘Ze heeft als eerste mijn waardepropositie helpen verhelderen. Uit haar feedback op wat ik zelf had opgeschreven, kwamen meteen de blinde vlekken boven. Dankzij Desirée heb ik mijn USP’s glashelder, waarvoor ik hier ben, wie ga ik helpen en hoe ik me onderscheid van andere aanbieders.’

‘Desirée stimuleert me om andere dingen te doen. Een van haar ideeën was om af en toe eens een interview te doen met een klant van mij. Ik was daar wat terughoudend in, maar zij stuurde daar toch wel echt op aan. Uiteindelijk bleek die post het echt goed te doen, qua bereik.

‘Ik heb nu een proces voor content. Ik werk content-ideeën ruw uit, Desirée geeft feedback om te finetunen, ik maak het final en zet het klaar om te posten. Ik genereer nu sneller en makkelijker content en die levert me ook meer engagement op.’

Waarde toevoegen

‘In onze samenwerking is Desirée focus blijven houden op waarde toevoegen voor mij. Ze zoekt echt naar de juiste format, dat betekent soms een beetje piloten, pivoten. Als ze iets doet waarvan ze merkt dat het niet voldoende aansluit, gaat ze op zoek naar andere manieren om toch waarde te blijven toevoegen. Dat schetst voor mij heel goed hoe Desirée meedenkt met mij als haar klant.’

Wil je ook autoriteit opbouwen?

Dit is hoe ik je kan helpen:

  1. Download hier mijn gratis IT Communicatie Canvas
  2. Vraag een HotSWOT aan

Of kijk meteen naar het traject dat Erik doorliep


 [EvB1]Ik doe dit niet voor anderen… Wel dingen slimmer doen en professioneel opzetten, maar uiteraard niet de marketing.