Mijn kennis is jouw kennis

De afgelopen maand sprak ik meerdere mensen die een funnel inrichtten. Een soort content-sequentie om volautomatisch high-end klanten op hun deurmat te zien vallen. Daar een high-end aanbod aan te verkopen voor een high-end prijs. En die teleurgesteld waren geraakt, omdat het niet de kwalitatieve prospects opleverde die ze er van hadden gehoopt.

 

Dit is hoe je hoopt dat je funnel werkt
Eerst maak je een weggever, waarvan je wil dat jouw topklant die uit je handen trekt. Mooi opmaken in Canva of InDesign als je een geek bent. Dan schrijf je een viertal strategische artikelen, die de pijn en het verlangen van jouw topklant naadloos aanraken. Je maakt van die artikelen een reeks posts voor op Insta en LinkedIN, met beeld erbij, een videootje. En de e-mailmarketing erachter, met ook een stevige like, know & trust opbouw.
 

 

Maar dit zijn de fouten die jou kunnen bespringen

Er zijn een paar dingen die mis kunnen gaan als je een funnel inricht voor klanten in een hoog segment (c-level, directeuren, oprichters, eigenaren, managers):

  • de content moet laserscherp zijn. je moet woorden gebruiken die jouw ideale klant in het hart raken en niet vijf centimeter ernaast want dan vang je z’n aandacht niet. Je kunt dus niet één aanname doen. Niet één.
  • sommige typen klanten lezen jouw artikelen en posts niet, hoe graag je het ook zou willen. Die hebben het te druk met hard werken of juist met luieren op hun boot aan de Spaanse Costa. Zeker niet als punt 1 niet klopt.
  • hele succesvolle marketing die je online ziet, daar zitten vaak duizenden euro’s aan advertentiebudget achter. Je kunt een heleboel doen zonder te adverteren, maar sowieso niet als punt 1 niet klopt.
  • de hele crux met marketing, is dat er vertrouwen opgebouwd moet worden. Dat kost tijd en niemand weet hoe lang. Soms duurt het wel een jaar voordat iemand klaar is om met je in zee te gaan. En dit lukt weer nooit als punt 1 niet klopt.
  • sommige ondernemers zijn gewoon beter live, face to face. Die krijgen hun ziel niet in de content en dat werkt afstotend. Die kunnen beter iets anders doen om dichtbij beslissers te komen. Of de hele content uitbesteden. Da’s dus eigenlijk een variatie op punt 1 🙂

 

Zo kan het ook: hoogrendements acties
Stel je voor. Jij kiest een potentiële klant waar je dol- en dolgraag mee wil werken. Je stuurt iets waar ie van opveert. Twee dagen later belt z’n salesmanager je op: ‘Interessant, we willen je spreken’. Je plant een afspraak en voert een kickass gesprek met ze. Na de afspraak mail je hem slim na. Vier dagen later heb je een tweede gesprek. Diezelfde dag kun je de factuur opmaken van 10k.
 
Dat is dus een feitelijke aankooptijd van nog geen vier weken. Ik noem dat heerlijk helder hoogrendement.

Je móet weten wat jouw ideale klant wil.
Als jij je bezighoudt met de vraag ‘wat wil mijn topklant’ loop je niet het risico dat je om komt in werk dat je geen voldoening oplevert. Als je je met die vraag bezighoudt, kun je in 20% van de tijd 80% van je omzet binnenhalen. Het is de krenten uit de pap vissen in plaats van alle pap naar binnen schrokken en blij zijn met de krenten die je er tussen vindt.
 
Je móet weten wat je ideale klant wil. Alleen dan kun je hem verkopen wat ie nodig heeft.

 

Zo kom je er achter wat jouw ideale klant wil
Maak een keuze: wie is eigenlijk die topklant. Daarna: gesprekken voeren! Bel ze op. Mail ze. Bezoek hun events. Gooi jezelf voor hun voeten (op een manier die ze niet vreemd, verkoperig of vies vinden). Interview ze. Valideer, toets, verzamel feedback. Versla alles. Sluit alle aannames uit. Verkoop een pilot. Leer daarvan. En ga dán pas alles in marketing stoppen. En in je advertenties. Zo groei je in een bedrijf dat fijn voelt en waarin je de dingen doet die het meeste impact maken.
 
Heerlijk helder hoogrendement!

 

Wil je weten welke slimme acties jij nog meer kunt doen om in het vizier te komen van topklanten? Ik strooi er graag mee. Vraag een gratis gesprek aan. In 45 minuten heb ik jou ideeën gegeven waar je echt mee uit de voeten kunt. Geen bullshit. Geen vieze trucs.