De klanten voor creatieve ondernemers liggen voor het oprapen (+ 4 simpele acties die je nu meteen kunt doen)

Ben jij brand designer, fotograaf, copywriter, copycoach, redacteur, marketing/content adviseur, strateeg, webdesigner, vormgever of iets in die richting?

Dan ben je wat ik noem een creatieve, zelfstandig expert. En dan stoot je continu je hoofd tegen laaghangend fruit. Potentiële klanten dienen zich zonder enige moeite te doen, bij je aan.

Onduidelijk waar je volgende salaris vandaan komt?

Vorige week sprak ik een copywriter. Ze vertelde mij dat ze opeens geen nieuwe toevoer van werk had, terwijl ze de twee maanden daarvoor amper tijd had om te eten, zoveel werk was er.

‘Voor dat soort tijden heb ik gelukkig een buffer, maar leuk is anders’.

Ik kwam meteen in de actiestand. Want als creatieve expert heb je veel manieren om retesnel in gesprek te komen met potentiële klanten.

‘Zie jij wel eens visitekaartjes die in elkaar geknutseld zijn?’
‘Hoeveel websites zie jij elke dag die 100 keer beter kunnen?’
‘En nieuwsbrieven?’

Als je voelt dat je leurt, doe je iets niet goed

Ze zei ja, op elke vraag. Dus ik opperde een paar manieren waarop ze alles dat ze om zich heen zag, kon zien als een uitnodiging.

Deze dame sprak toen de gevleugelde woorden: ‘Ik heb geen zin om te leuren. Ik wil dat ze naar mij toe komen.’

Dat is zo’n moment, dan voel ik mijn diepste wortels verschuiven. Er zit zoveel bagage onder de waterlijn van die zin. Dus ik breek ‘m even op, want ik denk dat jij daar wat aan hebt.

  • Je hebt de halen-mindset
    Als je het gevoel hebt dat jouw diensten aanbieden ‘leuren’ is, dan is je hechting gericht op verkopen. Het draait om jou en de deal en niet om de ander. Dit is een gevaarlijke mindset en intentie, want hij staat tussen jou en je toekomst in.
  • Je wendt je blik af van waar jouw meest renderende acties zitten
    Als je wil dat klanten alleen maar naar jou toe komen, zit je vast in de marketingbubbel: groeien doe je door marketing te doen en door je ‘stuff te strutten’: te laten zien wat je waard bent. De succesvolle coaches laten deze strategie telkens opnieuw zien, maar we vergeten voor het gemak even dat daar duizenden euro’s (sommige 10k) per maand aan advertentiebudgetten tegenaan gesmeten worden. De marketingbubbel maakt dat je gaat wachten tot de klant zich meldt. En dat je je blik afwendt van het gebied waarop je acties veel meer rendement hebben.
  • Je veroordeelt wat je spannend vindt
    Achter de woorden ‘ik wil niet leuren’ zit vaak iets wat je uit de weg gaat: ik wil niet in de weg lopen of ‘wat zullen ze wel niet denken’. Daarmee veroordeel je eigenlijk iets dat je spannend vind. Zo’n overtuiging kan je op meer plekken enorm in de weg zitten (want: hoe je één ding doet, doe je alles).
  • Je hebt mogelijk een tunnelvisie
    Als je groot wil worden, zul je nieuwe inzichten moeten onderzoeken, verkennen en testen. Je groeit, zelf en in je bedrijf. Als je mogelijkheden verwerpt of vasthoudt aan overtuigingen, heb je het risico dat je kansen mis loopt. Wees daar ontzettend alert op. Het ontbreken van (of doorbreken van) tunnelvisie maakt het verschil tussen een uit de kluiten gewassen side hustle en een serieus schaalbaar bedrijf.
  • Je hebt geen lead-strategie
    Als laatste even de inhoud in. Als je de ene keer klanten hebt en daarna opeens niet, dan mis je een aanpak, een herhaalbaar proces. Om de sales en marketing peiler in je bedrijf goed te krijgen, moet je een aantal zaken organiseren zodat je continu gesprekken hebt.

In een grote-mensen-bedrijf ben je een leider. Dat sijpelt ook richting je marketing & sales strategie. Je bent als een stokstaartje continu bezig met kansen zien. Niet alleen voor jou, maar ook voor je klanten. Dáár zit de win-win.

Een paar simpele acties die je NU meteen kunt doen:

  1. Bel een klant op die je lang geleden hebt ondersteund. Vraag waar hij/zij mee worstelt en bied aan hierover mee te denken.
  2. Discussieer op social media elke dag 5 minuten over je vakgebied in discussies, onder posts, in groepen, etcetera. Dus niet posten, maar praten.
  3. Ontwikkel een zinnetje dat je kunt gebruiken waaruit je waarde blijkt. Dus: je ziet iemand er online een potje van maken en in plaats van ‘huur mij in’ zeg je iets in de trant van ‘ik heb een idee om [x]’
  4. Doe elke dag één actie die oncomfortabel voelt. Benader iemand.. Bel iemand. Vraag iemand om een strategische introductie. Wees dapper, elke dag!

Jouw missie oplijnen met die van een ander

Een grote-mensen-bedrijf draait niet om marketing en content. Niet primair, in elk geval. Het draait om het juiste doen. Jouw missie oplijnen met de missie van een ander. Dat sijpelt door naar alle andere pijlers onder je bedrijf, waardoor je vanzelf betere marketing gaat maken 🙂

Ik heb een magic mail script gemaakt waarmee jij supersimpel en supersnel op de juiste manier uitreikt naar mensen die jij heel goed kunt helpen. Hieronder vraag je ‘m aan:

Jij wil snel & sjiek in gesprek met topklanten?

Kom naar mijn gratis, live training 'In 3 Stappen Aan Tafel bij Topklanten'

  • ik fileer m'n eigen aanpak waarmee ik in recordtijd 'koude' klanten binnenhaal zonder complexe marketingmachine
  • inclusief strategieën en voorbeelden
  • geen blaartrekkende, dramatische intro ;P