Van kaas naar kernwaarden (of hoe je autoriteit opbouwt als IT-bedrijf)

Op woensdagmiddag om 12 uur sta ik er weer. Met step.

En dan gaan we naar de markt, 750 meter verder.

Ik heb namelijk één kind die dol blijkt te zijn op buitenlandse kaasjes. En als Brabantse van het opperste soort investeer ik graag in Bourgondiërs.

Hij is inmiddels aan de schimmelkaas toe. Crémeux de Bourgogne, aanrader want de schimmel is per ongeluk, die zie je bijna niet. Mijn zoon noemt het kasteelkaas, om onduidelijke redenen.

Dus elke week staan we bij de marktkraam. Het kan regenen. Het kan met vriendjes zijn die komen spelen. Het broertje kan de hele weg heen én terug hartekreten jammeren van protest.

Wij staan daar.

De vlag van de kaasboer is te zien zodra we de bocht om gaan. En dan gillen we JAAAAA.
De kaasboer zelf biedt ons steevast andere kaasjes om te proeven. En dan gillen we JAAAAA.
Dan komt altijd de vraag of we bonnen willen om te sparen. En dan gillen we JAAAA.

kaasjes

(Wij willen de koeiensokken, tenzij we door gaan voor het tosti-ijzer)

Dit zijn rituelen.

Voor IT-bedrijven zijn rituelen kneiterbelangrijk.

Rituelen verraden kenrwaarden. Ze verraden USP’s. Ze verraden je visie. Je missie. Ze verraden je principes en fundamentele uitgangspunten. Ze vormen samen het DNA van je bedrijf.

Zodra je die vindt, kun je ‘stoffig’ gemakkelijk omzetten in sexy.

Door autoriteit op te bouwen met jouw unieke eigenheid. (Die is per definitie sexy)

Wat houdt jou als IT-bedrijf tegen om autoriteit op te bouwen? Ontdek het in mijn Autoriteit Test: een vragenlijst waarmee je helder krijgt wat je bottleneck is. En waarmee je meedingt voor korting op de unieke Wavemakers pilot die ik in 2023 ga starten.